Gazali – The Alchemist of Hapiness (2004) – Abdul Latif Salazar

abdul-latif-salazar-al-ghazali-the-alchemist-of-happiness1

İmam Gazali ekseninde varlığa, dünyaya, hayata dair bilgiler içeren, bir  belgesel film.

Filmi aşağıdaki linkten indirebilirsiniz.
https://drive.google.com/open?id=0B1irXrikfQd3dEdkYXNaWE5fcUE

Filmden replikler

  • Bu dünyaya geliyoruz ve göçüp gidiyoruz orası kesin, sanırım. Anlamamız gereken şey üzerinde yolculuk ettiğimiz bu yoldur. Ama bilgelik ufuk çizgisi gibidir biz yaklaştıkça uzaklaşır bu yüzden her zaman yeni bilgilere ihtiyaç vardır.
  • Bizde yaratılan ilk şey dokunma hissidir. Dokunma hissi, sıcak ve soğuğu ıslak ve kuruyu yumuşaklığı ve sertliği anlamamıza yardım eder. Ama sadece dokunmayı kullanarak renkleri ve sesleri anlayamayız. Dokunma hissinde olduğu gibi bunların gerçekliği yoktur. Sonra görme hissi gelir. Görmek renkleri ve şekilleri algılamamızı sağlar. Görmek bütün duyuların en uç noktasıdır. Sonra ise duymak gelir. Türlü çeşitteki sesleri algılamamızı sağlar. Sonra tat alma ve devam eder bütün duyular tamamlanana dek. Bizler 7 yaşlarındayken sezginin bir parçası içimizde yaratılır. Bu, duyular dünyasından daha fazlasını anlamak için gelişimimizde yeni bir adımdır. Bu noktada daha ileri bir seviyeye geçeriz. Sağduyu içimizde yaratılır. Neyin gerekli, neyin mantıklı veya mantıksız olduğunu ayırt edebiliriz. Bu daha sonraki basamakların idrakidir. Mantığın ötesinde başka bir gözün açıldığı görünmez bir dünyanın farkına varıldığı başka bir aşama vardır. Gelecekte neler olacağı ve bunun gibi şeyler mantığın ötesindedir.
  • Beşikten mezara kadar bilgi arayışı içinde olmalıyız. Ölüm üzerine düşünmek, son yolculuğumuz hakkındaki fikirlerimize yardımcı olur. Ama bu dünyanın eğlenceleri bizi farklı yönlere çeker. Hazırlıklı olmamız gereken şeyi unutmak kolaylaşır.
  • Allah’ın insanoğluna verdiği doğasında olan Allah mizacı vardır ve bu mizaç içimize işlenmiştir. Bence bu mizacın özelliklerinden biri bunu bilmek insan ruhunda acıya sebep olur ki İmam Gazâlî’nin hayatı bunun bir yansımasıdır. Ve bu kaybolup gitmez. İnsan varoluşunun trajik bir yanı da arayışımızdan Allah’ı veya Allah’ı ne ile adlandırıyorsak onu çıkartırsak Budistler Nihai Gerçek veya Nihai Endişe olarak adlandırsalar da…bu yine Allah’ı anlamak, Allah’a yaklaşmaktır. Nihai Endişe, Allah’tır. Nihai Endişe’yi hayatımızdan çıkarırsak yerine başka bir şey bulmak zorundayız.
    Bu insan doğasıdır. İnsanoğlunun içindeki boşluğu doldurmak için başka şeyler buluruz çünkü insan zaten boş bir varlıktır.
  • İmanı mantıkla nasıl birleştirebiliriz ki? Modern dünyada din dersi bir lüks haline gelmiştir. Bir tarafta sinizm vardır ve mutlakiyeti yoktur. Diğer bir tarafta ise yanlış anlaşılmış hadisler. Ve din, bazı mezheplerinde radikal ideologlar tarafından gasp edilmiştir. Bu ad altında eziyetlere izin veriliyor, neden? Din, kurtuluş anlamına gelmesi gerekirken nasıl bu kadar nahoş bir şey haline geldi? Kâfirlik nasıl bu kadar çekici oldu? Nasıl öbür dünyayı veya hayatın daha yüksek bir amacı olduğunu unuttuk? Bu çok korkunç bir durum.
  • Dünya her zaman tehlikelerle dolu olmuştur. Ve Gazâlî şöyle demiştir: “Gerçekten sahip olduğunuz şeyler bir gemi kazasında kaybetmeyeceklerinizdir.”
  • İmam Gazâlî, bilginin başlıca dört tipi olduğunu söylemiştir.
    Birincisi duyusal bilgilerdir. Bir şeyin sıcak veya soğuk olduğunu anlamamızı sağlayan duyusal bilgi türü.Gece vakti olmasına rağmen gündüz olduğunu bakıp görebiliriz. Ama o bunun üzerine çalışmış ve doğru olmadığını söylemiştir. Ateşi olan bir adamın soğuk olmasına rağmen havanın sıcak olduğunu hissetmesi gibi. Duyularımızın bilgilerini inkâr edemeyiz. Ama o bilginin yanılmaz olmadığını söylemiştir. Bilgi, o olmasa da başka bir şekilde düşünerek yanıltabileceğimiz bir şeydir. Görmek en güçlü duyumuzdur. Ama güneş saatindeki gölgeye bakacak olursak görüşümüz bize hareket olmadığını söyler. Hareket yokmuş gibi görünür. Ama gölgeye bir saat sonra bakarsak gözlerimiz bize gölgenin oynadığını söyler. Gelişi güzel değil azar azar ve durmadan. Son derece küçük mesafelerle. Hiç durmadan ve dinlenmeden.
    İkinci bilgi ise mantıksal bilgidir. Matematik bilgisi. Ve diğerleri. Bütün mantıksal bilgisini incelemeye başladığında fark ettiği şey bir olası varsayımdır ki bu çok ilginç ve moderndir. Onun fark ettiği şey vücudun duyu organlarının vazgeçilemez bilgi kaynakları olmadığıydı. Akıl sahibi bir kimse aslında doğru olmadığı halde hiç şüphe duymadan doğru olduğunu düşündüğü aldatıcı bir durumda olabilir. O kendini matematik alanında rahat hissetmiştir ki bu ilginçtir, çünkü modern dünyada da herkesin kendini rahat hissettiği alanlardan biridir matematik. Matematik konusunda çok rahattı çünkü “Uyur ya da uyanık olsan da 2+2 her zaman 4’tür.” demiştir. Kesin bilgi mutlak olmalıdır. Bu mutlakiyet önerisi yanlışlığını göstermek için yapılan teşebbüste dahi bir şüphe yaratmamalıdır anlamına gelir. Birisi 3’ün 10’dan büyük olduğunu iddia ederse bu, taşın altına dönüşmesini veya bir sopanın yılana dönüşmesi demektir buna inanmalı mıyım?
  • Rüyalarımızda ne görürsek gerçek olduğuna inanırız. Ama uyandığımızda kesin olduğuna inandığımız şeyin aslında bir hayal olduğunu görürüz. İlahiyat veya felsefe, duyularımızın bizi kandırmadığına dair nasıl bir garanti verebilirler?
  • Gazali diyordu ki; Azgın bir aslan tarafından kovalanan bir adam kendini kurtaranın bir yabancı veya ünlü biri olmasını önemsemez. Neden insanlar bilgiyi ünlü kişilerden arar? Peki, o ünlü kişi kendi şöhretine kanarsa ne olur?
  • Gazali Farkına vardı ki bütün bu entelektüel bilgi aslında cahilliğin çok iyi kamuflaj edilmiş şekliydi. Ve en önemli şeyden haberi yoktur: kendinden.
  • Benim ölü vücuduma bakıp acı içinde yas tutup ağlayan arkadaşlarıma de ki “Bu bedende gördüğünüzün ben olduğuna inanmayın Allah’ın adıyla, bu ben değilim. Ben bir ruhum ve bu etten başka bir şey değil. Bu vücut bir süreliğine giysimdi ve şu anda benim olduğum kadar sizin de olduğunuz gibi hepimiz Allah’tan gelen insanoğullarının ruhlarıyız. Hepimizin vücutları iyi ve kötü gibi birleşmiştir, biz buyuz. Size iyi niyetli bir mesaj vereyim Allah’ın selameti ve neşesi her daim sizin olsun.”

http://www.imdb.com/title/tt0439430/

Not: Replikler http://ankakedisi.com/filmlerden/al-ghazali-the-alchemist-of-happiness/ sitesinden alınmıştır.

Reklamlar
Bu yazı Din, Felsefe, İndir içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s